رژیم‌ های لاغری را بشناسیم
نوشته شده توسط : شکری

لاغری دغدغه همیشگی افراد با وزن بالا می‌باشد. تعداد زیادی از این افراد سراغ رژیم‌ لاغری می‌روند. هنگام انتخاب رژیم غذایی که ممکن است برای شما مفید باشد، گزینه‌های بسیار متنوعی وجود دارد که باید با آن ها آشنا باشید. در این مقاله به معرفی این رژیم‌ ها می‌پردازیم. که شما بتوانید بهترین روش لاغری را انتخاب کنید.

قبل از هر رژیم لاغری باید هدف خود را از رژیم مشخص کنید. تمرکز آنها میتواند بر کاهش اشتها ،کالری، کربوهیدرات یا چربی باشد. به همین دلیل انتخاب بهترین رژیم برای هر فرد باتوجه ‌به شرایط سلامتی و دیگر فاکتورها متفاوت است. در واقع هر رژیم غذایی برای همه مناسب نیست و شاید شما از یک برنامه غذایی استفاده کنید که برای شما تأثیرگذار باشد، اما برای فرد دیگری مؤثر نباشد.

رژیم لاغری وگان

این رژیم نوعی رژیم گیاه خواری است زیرا گوشت و محصولات حیوانی حذف می‌شود. کاهش مصرف کلسترول و چربی اشباع، یکی از تأثیرات اولیه این رژیم است. اگر این رژیم به‌درستی تنظیم شود، می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی داشته باشد. مطالعات ثابت کرده است که افرادی که رژیم غذایی گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند، خطر بیماری های قلبی عروقی، چاقی و فشارخون را در خود به حداقل می‌رسانند. گیاه‌خواران برای جبران کمبود گوشت، باید راهی پیدا کنند تا منابع بیشتری از پروتئین و ویتامین B-12 را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

رژیم پالئو یا غارنشینی

رژیم پالئو برگرفته از نحوه تغذیه انسان‌های غارنشین است. طرفداران این رژیم معتقدند اگر به سبک‌ انسانهای اولیه تغذیه کنند، از بیماری‌های ناشی از اضافه‌وزن مثل بیماری‌های قلبی و فشارخون رهایی می‌یابند. در این رژیم از حبوبات و محصولات لبنی استفاده نمی‌شود و تمرکز بر سبزی‌ها و ماهی‌ها و به طور ویژه میوه‌ها دارد. این رژیم به کنترل اشتها و کنترل قند خون کمک می‌کند.

رژیم آب درمانی چیست؟

اصول رژیم آب درمانی به این شکل است که شما در برنامه غذایی روزانه خود تا اتمام دوره رژیم تنها اجازه نوشیدن آب را دارید. رژیم آب برای لاغری یک رژیم ساده با سم زدایی بسیار بالایی است؛ اما خطراتی را هم به همراه دارد.

 مواد اولیه این رژیم تنها آب است و بس! البته این برنامه غذایی بیشتر جنبه پاکسازی و تصفیه بدن را دارد تا لاغری، اما به دلیل اینکه در طول این رژیم کالری دریافتی روازنه به حداقل ممکن است می رسد؛ در کنار سم زدایی، لاغری و کاهش وزن هم اتفاق می افتد.

رژیم غذایی گروه خونی

برخی از انواع رژیم‌های لاغری برای گروه‌های مختلف بدن برای گروه‌های خونی خاص سفارشی می‌شود که بر اساس آن برنامه غذایی با نیازهای غذایی استاندارد هر گروه خونی خاص مطابقت دارد. برای مثال،

اعضای گروه خونی A باید از گوشت قرمز اجتناب کنند و گوشت بوقلمون و یا میوه بیشتری را مصرف کنند و برای کاهش وزن، بیشتر غذاهای دریایی، سویا و سبزی‌ها را انتخاب کنند. نوع B بهتر است از گیاهان و بیشتر منابع گوشت مرغ بخورند و از ذرت، گندم، گوجه‌فرنگی و عدس خودداری کنند. اعضای گروه AB بهتر است غذاهای دریایی، لبنیات، لوبیا و غلات مصرف کنند اما باید از ذرت، گوشت گاو و مرغ اجتناب کنند. به اعضای گروه خونی O توصیه می‌شود از غذاهای پرپروتئین استفاده کنند و برای کاهش وزن باید از مصرف لبنیات خودداری کنند. ارتباط گروه خونی و رژیم غذایی هنوز با شواهد علمی تأیید نشده است

رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

در حالت طبیعی و نرمال سوخت تامین کننده انرژی بدن ما از کربوهیدرات ها تامین می شود. اما این رژیم باعث تغییراتی در سیستم سوخت و ساز بدن می شود به این شکل که سوخت بدنی به جای کربوهیدرات ها از چربی ها و گاها پروتئین ها تامین می شود.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها باعث می شود که بدن انسان در یک حالت متابولیک که به آن کتوژ گفته می شود قرار گیرد. وقتی که این حالت رخ می دهد بدن به منظور تامین انرژی شروع به سوزاندن چربی ها و گاهی پروتئین ها می کند. در واقع استفاده از چربی ها به عنوان سوخت در رژیم غذایی کتوژنیک باعث کاهش وزن و لاغری فرد می شود.

منبع : https://www.dritm.ir/





:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: